jueves, 10 de abril de 2008

LES TIC A L'EDUCACIÓ INFANTIL (capitol 4-5)

LES TIC A L'EDUCACIÓ INFANTIL (Capítol 4-5)

- Jordi Cases

- M. Roser Torrescana

Aquests capítols tracten d’explicar quina es l’organització i gestió de recursos TIC, el programari i els recursos didàctics útils per a l’aplicació de les TIC a l’escola.

Concretament al llarg del capítol quatre s’explica que per a que es realitze l’aplicació de les TIC a l’aula requereix d’una bona organització per l’equip de mestres, l’equip directiu ( encarregat de buscar els espais de necessaris per a poder aplicar les TIC a l’aula) el coordinador d’informàtica i la comissió d’informàtica (encarregats de mantenir el bon estat dels ordinadors entre altres coses) a més del claustre de professors (encarregat de la modalitat de la formació personal, dels horaris de la classe d’ordinadors...)

M’agradaria destacar la feina del claustre ja que és molt important degut a que es l’última instància que decidirà si el projecte de les TIC es portarà endavant o no, a més a més si aquest es porta a terme també elegirà quina serà la metodología que es realitzarà i de quina manera s’aplicaran les TIC a la dinàmica educativa del centre.

Destacar l’equipament que es necessari per a que les TIC entren a l’aula com per exemple: cablatge de l’escola o espai wifi, aula d’ordinadors, canó de projecció, càmera de fotos...entre altres coses.

He tingut molta curiositat pel l’organització d’una aula d’infantil ja que s’ha de crear un espai harmònic, agradable, amb mobiliari pràctic... a més tindre el material adequat per a que motivi als nens a realitzar determinades activitats. Un recurs molt motivador és l’ordinador, ja que mitjançant aquest es poden reforçar aspectes de tot tipus conceptuals, procedimentals i actitudinals (normes i valors). A més amés en l’ordinador es poden crear diverses activitats com: encert/error, de memòria, creatives...

Al final del capítol l’autor proposa una sèrie de graelles per a donar una idea de com es podria realitzar el tipus d’agrupament, els criteris d’avaluació...,aquest apartat final també m’ha aportat informació útil ja que encara que pense que es necessari l’aplicació de les TIC a l’aula no sabia molt bé com heu tenia que realitzar-ho i després de veure eixes graelles ja tinc una bona idea de com ho podria realitzar.

Al capítol cinqué es mostre el programari i els recursos didàctics que son interessants conèixer per a poder utilitzar-los a l'aula, com per exemple: processadors de textos( word i open office), programes de dibuix (paint i kidpix), el progama Clic i JClic, els programes de tractament d'imatge molt útils per als mestres.

Cal destacar que també hi ha altres recursos i pàgines molt adequades per a treballar les difernets àrees, tot seguit nombrare i explicaré aquelles que més m'han cridat l'atenció:

-" Sàlix i els sentits": (www.lacenet.org/sentits)

M'ha agradat aquesta pàgina perque propose activitats molt creatives i agradables per als nens ademés de tindre els propis recursos materials ja que d'aquesta manera s'enriqueixen les activitats.

- (http://didacticolite.com)

Pense que es una pàgina interessant per qué ofereix material i orientacions didàctiques per a treballar la llengua a partir de la literatura a les aules adem´s de tindre unes unes imatges de gran qualitat.

- (http://personal2.iddco.es/xgarcia/jocs.htm)

Aquesta pàgna resulta curiosa perqué introdueix als nens des de ben menuts a començar a desenvolupar la destresa motriu mitjançant l'utilització del ratolí ademés aporte com saber a utilitzar-lo.

Finalment destacar que pense que aquest llibre és molt útil, després d'haver visitat les diferents webs, m'he ne adonat de la gran qualitat i cantitat d'activiats que existeixen per a treballar tot tipus de continguts.

martes, 8 de abril de 2008

EL PAPEL DEL LENGUAJE AUDIOVOSUAL Y LAS TECNOLOGIAS DE LA INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN EN EL CURRICULUM DE EDUCACIÓN INFANTIL


Como podemos ver el Real Decreto 1630/2006 de 29 de diciembre tracta sobre las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de infantil. A lo largo de él podemos encontrar las distintas áreas curriculares ( Conocimiento de sí mismo y autonomía personal, Conocimiento del entorno y Comunicación y representacón) con sus respectivos objetivos, contenidos y los criterios de evaluación a seguir.
Cabe destacar que las tecnologías de la información y la comunicación formarian parte de la área de comunicación y representación ya que estás estan totalmente relacionadas en la etapa de educación infantil porqué intentan potenciar las capacidades de recepción e interpretación de mensajes, además de saber emitirlos o producirlos, de esta forma se contribuye a mejorar la comprensión del mundo y la expresión, original, imaginativa y creativa.

Como bien sabemos el lenguaje audiovisual y las TIC están presentes en la vida actual y por tanto también tienen que estar presentes en el aula infantil, por este motivo requieren un tratamiento educativo adecuado y adaptado a las necesidades de los niños y niñas.
De esta forma propiciaremos un uso de las nuevas tecnologías de una forma útil, ya que mediante estos recursos ayudarán a que desarrollen su imaginación y creatividad, además de adquirir una mejor destreza motriz y una cierta autonomía.

Todo esto lo podemos trabajar con instrumentos tecnológicos como ordenadores, cámeras digitales, reproductores de sonido e imagen...entre otros; mediante estos recursos se pueden trabajar todo tipo de actividades como el dibujo, la escritura, la lectura, el esquema corporal... en definitiva la mayoria de los contenidos de las tres áreas curriculares.